Kliknij, aby przejść do strony WSG

Biznes łączy ludzi

Klaster to współpraca biznesu, nauki i otoczenia biznesowego

Najważniejsza jest praca w zespole

Biznes elektroniczny może być filarem gospodarki

Liczby kryją wiele tajemnic

Platforma PA

PLATFORMA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ

Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy powołując w 2014 roku Platformę Przedsiębiorczości Akademickiej zaproponowała unikalne w skali kraju rozwiązanie hybrydowe, łączące bezpieczeństwo pracy na etacie z możliwościami i swobodą prowadzenia własnej działalności gospodarczej. PPA to przygotowane programowo i organizacyjnie rozwiązanie, które minimalizuje ryzyko niepowodzenia firmy prowadzonej przez pracowników instytucji akademickich. Zapraszamy do zapoznania sie ze szczegółami naszej oferty oraz do zapoznania się ze skalą jej realizacji.

CZYM JESTEŚMY

Platforma jest dobrowolną inicjatywą, która pomaga niezdecydowanym przedsiębiorczym pracownikom WSG podjąć decyzję o otwarciu działalności gospodarczej. Redukujemy biurokrację a prowadzenie firmy czynimy prostszym. Gwarantujemy łatwiejsze i szybsze założenie własnej firmy, obniżenie kosztów i prowadzenie przedsiębiorstwa we współpracy z najlepszymi specjalistami.

CZYM NIE JESTEŚMY

Wsparcie Platformy Przedsiębiorczości Akademickiej nie jest metodą przejścia pracowników na samozatrudnienie. Rozwiązanie od początku projektowano z założeniem, że pracownik naszej uczelni pozostaje z uczelnią związany umową o pracę.

GRUPA DOCELOWA

  • Etatowi pracownicy naukowo – dydaktyczni oraz administracyjni WSG (Model hybrydowy)
  • Stali współpracownicy WSG zatrudnieni w oparciu o umowę zlecenie lub kontrakt dydaktyczny (Model klasyczny)
  • Pracownicy naukowi i naukowo - dydaktyczni innych uczelni (Model klasyczny)

Kryterium dostępu jest stała współpraca z Uczelnią oraz posiadanie niezbędnego doświadczenia zawodowego.

KONTEKST

Pojęcie „przedsiębiorczości akademickiej” oraz przedsiębiorstwa pracownika uczelni zostało prawnie zamocowane w polskich warunkach z wejściem w życie ustawy „Prawo o Szkolnictwie Wyższym”. W ustawie czytamy: „Uczelnie współpracują z otoczeniem gospodarczym, w szczególności przez (...) szerzenie idei przedsiębiorczości w środowisku akademickim, w formie działalności gospodarczej wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo od działalności uczelni". Naukowców do prowadzenia firm zachęca Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wspólnie z Narodowym Centrum Badania i Rozwoju w swoich raportach, gdzie wskazują na kompleksowe działania inicjujące przedsiębiorczość akademicką jako konieczny warunek transferu innowacji. Kiepski stan przedsiębiorczości środowiska akademickiego potwierdzają również badania GE InnovationBarometer i rekomendują wsparcie dla rozwoju przedsiębiorczości akademickiej i naukowej, jako skutecznej metody zwiększenia dochodów polskich naukowców oraz mechanizmu intensyfikacji transferu innowacji do gospodarki. Pomimo zachęt oraz intensyfikowania działań szkoleniowych i promujących przedsiębiorczość akademicką, jedynie niecałe 9% kadry naukowej i 5% ogółu pracowników polskich uczelni zdecydowało się prowadzić własną działalność gospodarczą. Jeszcze gorzej wygląda wskaźnik trwałości firm akademickich – co 40-sty pracownik akademicki prowadzi działalność nieprzerwanie dłużej niż 5 lat.